مراسم بنزین ستاره میلیون فرمانده کل سپاه

مراسم: بنزین ستاره میلیون فرمانده کل سپاه بازدید فرمانده کل سپاه از پالایشگاه پالایشگاه ستاره خلیج فارس خودکفایی بنزین پالایشگاه بندرعباس

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری خانواده بحران‌زده در نقطه کور

فیلم نقطه کور، آخرین ساخته مهدی گلستانه، دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ فیلمی اجتماعی در مذمت شک و بی اعتمادی در خانواده ها، معضلی که در جامعه فراگیر

خانواده بحران‌زده در نقطه کور

خانواده بحران زده در نقطه کور

عبارات مهم : نمایش

فیلم نقطه کور، آخرین ساخته مهدی گلستانه، دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ فیلمی اجتماعی در مذمت شک و بی اعتمادی در خانواده ها، معضلی که در جامعه فراگیر شده است هست. بدیهی هست، فیلم های اجتماعی که مضمون و لحنی انتقادی دارند، همواره مورد توجه و اقبال نویسندگان سینمایی و کارگردانان با گرایش های متفاوت قرار می گیرند.

خانواده بحران‌زده در نقطه کور

با وجود این اما، تولید و نمایش چنین فیلم هایی که اغلب از سر دلسوزی و حس مسئولیت پذیری ساخته می شوند، روزبه روز دشوارتر شده، در نتیجه مضمون و بن مایه فیلم ها نحیف تر و شکننده تر می شود. نقطه کور، سومین اثر مهدی گلستانه، روایتی است از بدبینی و شکی بیهوده که پایه های خانواده را سست می کند و باعث آسیب هایی به اعضای خانواده می شود. در این فیلم محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، نیکی مظفری و محسن کیایی، نقش های مهم را بازی می کنند. گلستانه فیلم هایی مانند «حال خوب» و «شاهد عینی» را جهت تلویزیون کارگردانی کرده است.

نقطه کور در جشنواره فجر دو سال پیش اکران شد و به طور نسبی مورد توجه قرار گرفت. بعد آیا اکرانش به تعویق افتاد؟

تاکید من جهت اکران نقطه کور، شش ماه اول سال بود که به خاطر فروش فوق العاده فیلم های نوروزی آن سال کل چیدمان شش ماه اول دچار عوض کردن و تحول شد. به همین دلیل، من خودم از مدیران پخش فیلم خواستم که فیلم را جهت شش ماه دوم 95 نگه دارند تا طی این مدت فیلم وقت پیدا کند در جشنواره های متفاوت به نمایش درآید و زیاد معرفی شود. این جشنواره گردی جایزه عالی ترین کارگردانی را جهت من از جشنواره فیلم مکزیک به همراه داشت که جهت خود من خیلی مهم بود.

فیلم نقطه کور، آخرین ساخته مهدی گلستانه، دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ فیلمی اجتماعی در مذمت شک و بی اعتمادی در خانواده ها، معضلی که در جامعه فراگیر

بازی محمدرضا فروتن در این فیلم، ناخودآگاه تداعی کننده بازی او در فیلم قرمز به کارگردانی فریدون جیرانی هست. چطور او را جهت این نقش گزینش کردید؟

آقای فروتن فوق تخصص اجرای نقش های برونگراست. او می تواند بخوبی بازی اش را کنترل کنند. البته در سینمای ما بازیگر برونگرا زیاد هست، ولی کمتر بازیگری است که بتواند بازی اش را کنترل کند. آقای فروتن، خوشبختانه این توانایی را دارد که همسو با نظرات کارگردان و البته با استعداد و تسلط ذاتی اش، چنین نقش آفرینی هایی را انجام دهد. گزینش اول و آخر ما جهت این نقش آقای فروتن بود و من خوشحالم که در این فیلم در خدمتش بودم.

هانیه توسلی هم بازی بسیار خوبی در این فیلم دارد. چطور ایشان را جهت این نقش گزینش کردید؟

به ترکیب بازیگرانی که قبلا در فیلم های دیگر برابر هم بازی نکرده اند، اعتقاد دارم و از این فرمول معمولا در فیلم هایم استفاده می کنم. جهت نقش برابر آقای فروتن هم چندین شاخصه مدنظرم بود. اول این که تا به حال برابر هم بازی نکرده باشند و دیگر این که زن توسلی، بازیگری باانگیزه و باانرژی است که من دوست داشتم با او همکاری داشته باشم. زن توسلی و البته تمام بازیگران فیلم در نهایت صبوری برداشت های زیاد فیلم را تحمل کردند و به نظرم، یکی از نقاط مثبت فیلم، همین چیدمان غیرتکراری بازیگران است.

خانواده بحران‌زده در نقطه کور

نقطه کور بر پایه مباحث جامعه شناختی ساخته شده. شما از همان ابتدای کار از زنده یاد افشین یداللهی به عنوان مشاور روانپزشکی بهره بردید؟

درخصوص همکاری با زنده یاد افشین یداللهی اصل کار ما در پیش تولید بود. زمانی که نیاز داشتیم بافت فیلمنامه را براساس مستندات پزشکی و علمی جلو ببریم. خود من جلسات متعددی با ایشان داشتم که منجر به بازنویسی تقریبا 30 درصدی فیلمنامه شد و در جلسات دورخوانی هم حدود شش هفت جلسه خود آقای یداللهی حضور داشتند که بازیگرانمان اگر مورد یا سوالی داشتند با ایشان مطرح می کردند و ایشان هم در نهایت سعه صدر پاسخ می دادند.

فیلم نقطه کور، آخرین ساخته مهدی گلستانه، دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ فیلمی اجتماعی در مذمت شک و بی اعتمادی در خانواده ها، معضلی که در جامعه فراگیر

چرا تمام خانواده ها در این فیلم، بحران زده و هر کدام به نوعی بدبخت اند؟ به نظر خودتان جهت نمایش یک فیلم اجتماعی به تصویر کشیدن این همه تلخی مورد نیاز است؟

خودتان در متن پرسش می گویید خانواده بحران زده. بله، جهت به تصویر کشیدن بافت داستان فیلم نیاز به خانواده هایی بحران زده داشتیم، ولی از منظر من این خانواده ها بدبخت نیستند. بدبخت با بحران زده تفاوت دارد، کمااین که هنگامی که خانواده خسرو (محمدرضا فروتن) به این نتیجه می رسند که پیش داوری چقدر غلط هست، یعنی این که خانواده قابل تاملی هستند و از روی پرسشها سرسری عبور نمی کنند. هنگامی که به این نتیجه می رسند که ما نیاز داریم فرزند مان را ببریم دکتر روان شناس یا ناهید (هانیه توسلی) می گوید مسئله زندگی ما این است که هنگامی که باید از هم عذرخواهی کنیم سر هم داد می زنیم، یعنی این خانواده عمیق هست، ضمن این که جهت روایت سینمایی یک ماجرا نیاز به دراماتیزه کردن قصه داریم. گاهی مورد نیاز است بعضی پرسشها را بابزرگ نمایی و غلو نشان دهیم که شاید از منظر یک مخاطب خیلی عجیب بیاید، ولی از نظر من به عنوان کارگردان مورد نیاز بود که بعضی پرسشها را پررنگ جلوه دهم.

از شرایط پخش فیلم راضی هستید؟

خانواده بحران‌زده در نقطه کور

خیر، جهت این که مصادف با انتخابات است و تعداد تیزرهای تبلیغاتی ما در تلویزیون نسبت به باقی فیلم های روی پرده زیاد نیست. تبلیغات محیطی به قدری گران است که اگر نیاز به این کار باشد، باید اسپانسر بگیریم. در شرایط اقتصادی فعلی هم اسپانسرها توقعاتی دارند که من بلد نبودم آن را انجام بدهم، ولی امیدوارم با حمایت شورای صنفی نمایش بتوانیم ماه مبارک رمضان هم روی پرده بمانیم.

اخبارفرهنگی – جام جم

واژه های کلیدی: نمایش | خانواده | جشنواره | خانواده | کارگردانی | هانیه توسلی | جشنواره فیلم | محمدرضا فروتن

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs